Page 49 - Eden_04_2015
P. 49
miemy pod uwagę tzw. strefy mokre (baseny, sauny, jacuzzi) – mężczyźni równie chętnie jak kobiety. Różne są jednak powody, które ich do tego skłaniają. Dla 42% klientów najważniejsze są relaks i regeneracja, choć dla kobiet czynnik ten jest ważniejszy – mówi o nim ok. 50% pań i tylko 36% mężczyzn. Panie pragną podczas zabiegów wyciszenia (21%), a po nich – efek- tów w postaci poprawy urody (13%). To drugie dla panów nie ma żadnego znaczenia, a przy- najmniej nie przyznają się do tego (0%). Za to 18% z nich uważa, że SPA to doskonałe miejsce na wspólny wyjazd ze znajomymi. Coraz więcej osób, szczególnie młodych rodziców, traktuje pobyt w hotelu SPA jako doskonałą okazję do niebanalnego wypoczynku, bez porzucania ro- dziny. Szukają więc ofert skierowanych do osób z małymi dziećmi. Katarzyna Sołtyk bę relaksu i dobrego samopoczucia. Według de- jednak bardziej z chęci wyróżnienia się, niż z rze- finicji ISPA (International SPA Assotiation) ośrodek czywistych uwarunkowań obszaru SPA, który jest SPA to „miejsce w którym klient odczuwa general- (powinien być) dostosowany do oczekiwań klienta, ne poczucie dobrobytu osobistego, dzięki gamie do którego kierowana jest oferta danego obiektu. usług służących odnowie umysłu, ciała i duszy”. Zdarzają się sytuacje (wcale nie rzadkie), że wiele Z terminem „SPA” nierozerwalnie łączy się poję- obiektów niewiele ma wspólnego z komunikowa- cie „wellness”, które jest często używane zamien- ną przez siebie ideą SPA. Niektórym menadżerom nie. Jednak właściwie rozumiany wellness to coś z pomocą przychodzą wymagający goście, którzy więcej, niż tylko zabiegi. To filozofia życia, która poprzez swoje uwagi wskazują braki czy niedocią- odnosi się do sfery uczuć, zmysłów oraz odczuć gnięcia. Dla jednych będą to cenne wskazówki, dla i potrzeb w zakresie bardzo zindywidualizowanym. innych – opinie trudnego i zmanierowanego klien- ta. Szwajcarzy, którzy mają ogromne doświadcze- Fałszywe SPA nie w tego typu usługach, określają takie hotele mianem „fałszywych hoteli wellness”, a to dla W Polsce stosunkowo szybko rośnie liczba obiek- tego, że korzystają z hasła SPA, ale nie zapewnia- tów, które posiadają rozbudowane zaplecze odno- ją ani kompleksowej oferty produktów i usług, ani wy biologicznej. też nie dysponują odpowiednim wyposażeniem. Niestety, jest to wzrost tyle szybki, co chaotycz- ny. Większość inwestorów jest przekonana, że sam Przyjaciele domu fakt posiadania usług z zakresu odnowy biologicz- nej i SPA zagwarantuje rynkowy sukces. Nic bar- Specyfiką obiektów SPA jest wydłużony pobyt go- dziej mylnego. Powstają różnego rodzaju obiekty ści w porównaniu do hotelarstwa tradycyjnego, oferujące usługi z tego zakresu. Mamy więc Me- gdzie średni pobyt wynosi 2 noce. W hotelach SPA dical SPA, SPA dla kobiet, SPA dla mężczyzn, Baby goście spędzają 3-6 dni, a w hotelach o profilu SPA, Resort SPA, Destination SPA, Dental SPA, Mi- medycznym, przypominających luksusowe sanato- neral SPA, Day SPA, a nawet Ślubne SPA czy SPA rium, nawet dwa tygodnie. To właśnie w takich ho- Konferencyjne. Stosowana terminologia wynika telach szczególnego znaczenia nabierają tak róż- 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54